מעדיפה לקרוא במקום לצפות בסרטון?הטקסט המלא עבורך – כאן:

זה הולך להכניס אותך לליגה של הגדולות!

וואו, כמה פעמים חוזרת השאלה הזאת, איך אני עושה תכנון רבעוני?
האמת שהשאלה שחוזרת על עצמה היא, איך אני עושה תכנון שנתי
והאמת היא שלנו, בעסק הקטן – אין באמת דרך לעשות תכנון שנתי,
אנחנו לא יודעות איפה נהיה בעוד שנה, אנחנו לא קוקה קולה.

זה משהו שמתאים באמת לחברות הגדולות שצריכות לתמרן  –
בין המון, המון פונקציות. מה שאנחנו כן עושות, העסקיות הקטנות
והממזרות, אנחנו יכולות לתכנן קדימה את הרבעון שלנו. למה רבעון?
כי מצד אחד זה מאפשר לנו, לראות כן משהו שהוא ארוך טווח,
כן  להבין מה אנחנו רוצות, לאן אנחנו רוצות להביא את העסק בעוד כמה-
חודשים. זה מספיק זמן כדי לעשות אסטרטגיות, כדי לעשות שינויים,
כדי באמת להצליח ולגבש את העסק שלנו ולהביא אותו למקום אחר,
גבוה יותר. מצד שני, זה מספיק קצר כדי שאם משהו לא עובד לנו,
אנחנו יכולות מיד לשנות, אנחנו יכולות מייד להגיב.

זה משהו שלעסקים הגדולים לוקח קצת יותר זמן לעשות,
קשה להם להגיב מיידית ואנחנו כן יכולות לעשות את זה.

הנקודה הראשונה והחשובה בתכנון רבעוני

הרעיון ברבעון זה שאנחנו מתחילות להסתכל בעצם, על כל מה שהולך לקרות
בזמן הזה וזו הנקודה הראשונה והחשובה שאני רוצה לדבר איתך עליה.

אי אפשר להגיד אוקיי, אני רוצה לדעת לתכנן, אני רוצה לדעת איך אני עושה
את הדברים האלה ומצד שני לשאוף בסתר ליבנו להמשיך שהדברים יקרו אותו הדבר.
מה זאת אומרת? זאת אומרת שאי אפשר להגיד, אוקיי אני רוצה לדעת איך לתכנן
את הרבעון שלי, אני רוצה לדעת איך לעשות תוכנית רבעונית, אני רוצה לדעת
מה הולך לקרות ומצד שני אני בפייסבוק, כותבת רק כשיש לי מוזה או אני
לפוסטים, צריכה השראה שתרד אלי. זה לא הולך ככה. זאת אומרת
שאנחנו חייבות לעשות את השיפט המחשבתי הזה ולהבין שאם אנחנו עושות
תוכנית רבעונית, זה אומר שגם ההתנהלות שלנו היא אחרת, פחות ספונטנית,
אני מודה. מצד שני, הרבה יותר מתוכננת וביטחון ועקביות, זה מה שמעלה לנו
את הרווחים בעסק. זה מה שמאפשר לנו להתפנות גם לדברים אחרים.

אני תכף ארד טיפה יותר לעומק כדי להסביר לכן למה אני מתכוונת
אבל זה קודם כל העניין המחשבתי הזה, שזה של, להבין שצריך לעשות דברים
אחרת כדי לקבל את התוצאות האחרות שאליהן את שואפת. זה שווה לוותר
על קצת מהספונטניות שלך אוקיי, לא מהיצירתיות אבל מהספונטניות שלך
לטובת זה שיש לך עסק מתוקתק, מנוהל ואת יודעת בדיוק לאן את מנווטת
אותו ובעיקר בזכות התוכנית הזו, את מקבלת ים של זמן פנוי.

נבחר מטרה בכל אחד מתחומי העסק המרכזיים

איך עושים את זה? אנחנו מתחילות!
אוקיי, אז הדבר הראשון שאנחנו נעשה, אנחנו ניקח ונבחר מטרה בכל אחד
מתחומי העסק המרכזיים והעיקריים. להלן, מכירות, שיווק, זה יכול להיות אתר,
זה יכול להיות בניית קהילה, זה יכול להיות פיתוח של מוצר חדש, תמיד, תמיד, תמיד
נכניס גם משהו אישי כי כל מה שאנחנו מפתחות את עצמנו באופן אישי בא לידי ביטוי
ישירות בעסק שלנו וכל פיתוח עסקי בפיתוח שלנו עצמנו, במה שאנחנו הופכות להיות
בזכות אותו הדבר. אז קודם כל נבחר את המטרות המרכזיות האלה.

למשל, את רוצה להגדיל את הקהילה שלך בחמישים אחוזים
בכל אחת מהפלטפורמות, אוקיי. את רוצה למשל, להיכנס למקום חדש
של שיווק
, כמו למשל יוטיוב או את רוצה למשל להגדיל את המכירות
בעשרים אחוזים. מה זה הדבר הזה שאת רוצה, או את רוצה לבנות אתר,
או את רוצה לבנות אקדמיה באתר. מהם הדברים האלה שאותם את רוצה
ולבחור אותם בכל תחום – אחד! למה? כי הנטיה שלנו היא הפוכה בדרך כלל.
אנחנו רוצות את זה ורוצות את זה ומסתנוורות ורוצות מלא מלא דברים
וזה ברור שאנחנו רוצות מלא דברים כי אנחנו סופר שאפתניות וסופר דואריות
ואנחנו רגילות לרצות הרבה. אנחנו רגילות שאין רווחים לבנים ביומן,
שהכל מתוקתק. ומצד שני, המחיר של זה, הקפצוניות הזאת בין דבר לדבר,
שאנחנו לא באמת מצליחות להשלים את המשימות עד הסוף.

נעבוד על פרויקט משמעותי, נסיים אותו ונעבור לפרויקט הבא.

אז עדיף להתפנות לפרוייקט אחד משמעותי, להיכנס בו לעומק,
לסיים אותו ורק אז לעבור לפרויקט הבא. אם אנחנו מקפצות בין דברים,
לא טוב. זה גורם לנו לבלבול, זה גורם לנו להרבה הרבה רגשות אשם
עסקיים, כי גם אם עשינו המון, לא הצלחנו לסיים דברים עד הסוף וזה חבל.

אז, את בוחרות את המטרות האלה שהכי חשובות לך, מקסימום תספיקי אותן,
מקסימום תעשי עוד מטרות כאלה באותו רבעון אבל תתחילי מאחת גדולה
ואת המטרה הזו את מפרקת לדברים קטנים שצריכים לקרות.
כרגע עוד בלי מספרים, כרגע עוד בלי תאריכים. זאת אומרת למשל,
שיש לך מטרה לבנות מוצר או שירות חדש. אז הדבר הראשון שאת צריכה
לעשות, זה כמובן חקר שוק ואחר כך את צריכה לראות חקר מתחרים
ואח”כ את צריכה באמת לחשוב על המוצר לפי מה שראית שיש לו ביקוש,
לפי מה שראית שבאמת באמת אנשים צריכים, איך את בונה את המוצר שלך
ככה. אח”כ את צריכה להחליט איפה, איפה את מוכרת אותו? האם זה באון ליין?
האם זה פנים אל פנים? האם זה מוצר פיזי? האם זה משהו שאת צריכה לעשות
כדי שתוכלי למכור אותו או שזה משהו שמקנה לך הכנסה שהיא יותר פסיבית
או של משהו שבנית אותו פעם אחת ועוד פעם  ועוד פעם ואת יכולה למכור אותו.
האם זו סדנה, האם זו הרצאה? מה זה הדבר הזה שאת עושה ואותו לפרק
כל הזמן, לראות איך את עוטפת אותו. כמובן שצריך לבנות לו גרפיקה וצריך
לבנות לו תוכנית שיווקית. כל דבר כזה את כותבת במשימות, מהמשימה הגדולה
את מפרקת את הדברים האלה. האם תרצי לעשות שיתופי פעולה? האם תרצי לעשות
וובינר, איפה תמכרי אותו?  איפה תמכרי אותו? בחנות פיזית?איפה הדבר הזה?
אולי זה סתם שירות, אוקיי. כל הדברים האלה, את צריכה לפרק.

מה יהיה המחיר שלו כמובן, את צריכה להחליט על מחיר.
צריך להכין את כל הפוסטים האלה, זה גם זמן שאנחנו מכניסות,
זו גם משימה שאנחנו כותבות. צריך להכין סרטונים בשבילו, עמודי נחיתה
וכולי וכולי, הבנת אותי 🙂

מהמשימה הגדולה נכתוב משימות קטנות ומדויקות

כל מה שצריך לעשות כדי שהדבר הזה יקרה, את מפרקת את זה למשימות
שוואללה, ילד בן שבע יכול לעשות. ילד בן שבע רואה עד כדי כך,
המשימה צריכה להיות קטנה ומדויקת. לא לכתוב למשל משימה כמו, “לשווק”.
מה? כאילו, אנחנו נגד משימות מעורפלות, אנחנו רוצות משימות שאפשר ליישם
אותן כדי שיהיה לנו ברור מה אנחנו עושות היום בבוקר. הדבר האחרון שאנחנו רוצות
זה לקום בבוקר ולא להבין  מה אנחנו עושות כי אנחנו נתקלנו במעין משימה
כמו “לשווק”, אוקיי. אין לנו מושג מתי זה מתחיל, מתי זה נגמר, מה אני צריכה לעשות.

זאת אומרת הכי, הכי, הכי תכלס. אוקיי, אז אחרי שכתבנו את כל המשימות
האלה ופירקנו כל אחת ואחת מהמשימות וזה זמן טוב להזכיר שאם את חוטפת
כרגע התקף לב / התקף ראש / מיגרנה מכמות העבודה שזה נותן לך, אני מבטיחה לך
שזה כלום לעומת מה שאת תצטרכי לעבוד אם את לא תתכנני.

זה כלום לעומת המשימות והבלבול והזמן שמתבזבז והאנרגיה והרבה פעמים –
גם כסף אם את לא תתכנני. עדיף לתת את הפוש הזה עכשיו, עדיף להחליט
ששבוע אחד את מקדישה לפרויקט הזה של תכנון, זה יכול להיות יום  או יומיים
תלוי כמה שעות את עובדת ביום. עדיף לך לפרק את זה, זה יתן לך הרבה יותר
זמן בהמשך הרבעון להתפנות לדברים אחרים.

עכשיו נתחיל לסדר אותן לפי סדר הגיוני, לינארי

אחרי שפירקת את כל המשימות האלה, עכשיו את מוסיפה את החשיבות שלהן
ואת המספרים. מה זה אומר, מה קודם למה, אוקיי.  מה את עושה קודם,
מה את עושה אח”כ. לפני זה זה היה משהו חופשי שעוד לא ממש סידרת אותו
לפי – מה נבנה על מה, נדבך על נדבך. אלא קודם כל באופן כללי, כל המשימות.
עכשיו את מתחילה לסדר אותן לפי סדר שהוא הגיוני, ליניארי, קודם זה אח”כ זה,
אם אין לי את זה, אני לא יכולה לעשות את זה וכמובן מתעדפת. מכל שבעת אלפים
המשימות האלה, מה הכי חשוב? מה הדבר שאת רוצה שיקרה. ואני מאוד, מאוד,
מאוד ממליצה לך לעשות את כל המשימות האלה, את כל התהליך הזה במקום
אחד. זה יכול להיות מקום כמו אסאנה או טרלו או גוגל קיפ, לא משנה איך את עובדת,
מחברת עבודה כמובן. פשוט יותר קל בעניינים האלה ואני מאוד, מאוד, מאוד אוהבת,
תכף תראי, דברים שהם פיזיים ושכותבים אותם. אבל, זה לא מחליף את התכנון
שהוא און ליין, שקל לך להזיז ולגרור בלי למחוק כל הזמן. אז זה גם וגם, זה בא ביחד,
בפרט אם יש לך צוות כמובן שאז את רוצה שהצוות יהיה חלק ויראה ויוכל להוסיף
את האינפוטים שלו ואת הדברים והמשימות שהם צריכים לעשות, אז שיהיה לך מקום
אחד לעקוב אחרי כל הדברים האלה.

אוקיי, ואז הגענו לתכנון עצמו ואז הגענו באמת לדבר המשמעותי.
אז אמרתי לך, אני אוהבת לעשות את הטאסקינג, באמת בפרט כי יש צוות,
אז במקום אחד שכולן יכולות להגיע אליו ולהגיב ולהוסיף ולעשות ויש דרך
לעקוב אחרי הדברים אבל אני לא  מוותרת על השלב הזה שזה אני עם הטוש
ויושבת רגע וכותבת. אז בלוחות התכנון שלי אני עושה את התכנון החודשי
אבל בתכנון הרבעוני, טה דאם 🙂

זה לוח התכנון הרבעוני שלי

זה לוח התכנון הרבעוני שלי, עדיין לא עשיתי אותו. ינואר, פברואר, מרץ.
עדיין לא מילאתי אותו לחלוטין. לקחתי את החלק הזה של החודש מלוחות –
התכנון שלי, גזרתי אותם, עשיתי משימת בתיה עוזיאל כזו והדבקתי אותם
עם עיצוב יפה שאני אוהבת, ושהכל יהיה מעורר השראה ובצבעים שגורמים לך…
אני גם חושבת שיש המון ערך ותועלת בזה שהילדים רואים אותך עושה את זה.
וגם לפעמים יכולים להתקרב ולעזור ולעשות וזה סוג של מעורבות בעסק
וזה מעורר בהם השראה לחיים שלהם, להתחיל לתכנן. את תראי, אפילו הקטנים
יגידו מה הם רוצים. זו הזדמנות טובה לדבר על מה אתה רוצה שיהיה לך בזמן
הקרוב ומה היית רוצה ומה צריך לקרות בשביל זה. זאת אומרת, זו הזדמנות,
תמיד תמיד תזכרי את זה שאנחנו גם מנהיגות את הילדים שלנו ומעבירות
להם את הערכים האלה של תכנון, של שאפתנות, של סדר, של סדר בראש,
של גמישות. מה קורה אם דברים לא קורים כמו שרצינו? יש פה הזדמנויות
שהן גם חינוכיות ובנוסף מערבות את הילדים כי הם מייעצים, הם מדביקים איתך
ועושים איתך. אז אני לא מוותרת אף פעם גם על השלב הזה. תמיד יש אצלי
גם את הדבר הפיזי. ובנוסף לזה, כשיש משהו שהוא כל הזמן פיזי,  כל הזמן
מול העיניים שלנו, הוא כל הזמן מהווה תזכורת – לאן אנחנו רוצות להגיע,
על מה אנחנו באמת עובדות, מה באמת חשוב. הוא מפקס אותנו מאוד –
בדברים שאנחנו רוצות לעשות. אז יש לזה חשיבות שגם באופן אקטיבי,
זה כל הזמן נמצא מול העיניים שלי ולא רק כשאני נכנסת למחשב או מחפשת
את זה או מהנייד שלי.

איך עושים תכנון רבעוני בתכל’ס

אז בואי נראה מה בעצם עשיתי כאן – כדי שגם את תוכלי לעשות את זה
בעסק שלך. אז איך עושים את זה בתכלס. קודם כל את מסמנת לעצמך
דברים שאת יודעת שהולכים לקרות. למשל, אם יש לך טיסות לחו”ל או יש חופשים
או יש אירועים שאת יודעת שהולכים להיות לך, אולי את בירידים, אולי את בכנסים.
כל מיני דברים שאת יודעת שהולכים לקרות, אולי מזמינים אותך להרצות איפה שהוא,
את יודעת שנפתח לך קורס איפה שהוא. כל הדברים שאת יודעת שמראש זה דד ליינים
ואת לא תוכלי לעבוד בהם, אני לא סימנתי עדיין את הכל אבל זה בתהליך התהוות.
אז, לסמן את זה ולחסום את זה ואת רואה כמה זמן באמת יש לך לעבוד.
זה לא באמת שלושה חודשים. תורידי שבתות, תורידי חופשים, תורידי הושענא רבה,
תורידי את כל הדברים האלה, את מגלה שהזמן שיש לך לעבוד, באמת פחות –
משלושה חודשים.

הדד ליין צריך להיות בולט וברור בתכנון שלך

אחרי שחסמת את הדברים שאת יודעת שלא תוכלי לעבוד בהם, את מתחילה להציב
דד ליינים. מתי את רוצה שיהיה מוצר חדש, מתי את רוצה שיהיה שירות חדש,
מתי זה צריך להיות? את חוסמת אותו בכל אחד מהחודשים, שזה הדד ליין
וזה צריך להיות בולט וגדול וברור בתכנון שלך. זה ברור שזה הדד ליין והוא –
שיהיה כמובן בצבע אחר ובולט לעומת הצבעים האחרים שבהם את כותבת
את המשימות ואז פה את מוסיפה בהתאם את המשימות שאמרת שצריכות
לקרות כדי  שהמטרה הגדולה תקרה. את עדיין לא משבצת אותן שביום חמישי,
בעוד שלושה חודשים בין עשר בבוקר ל- 12 בצהריים, את תעבדי על לא יודעת מה,
אוקיי. אלא בגדול, ברמת השבוע, מה צריך לקרות. אם את יודעת שיש לך וובינר
מסויים אז את יודעת שאת צריכה להתחיל לשווק אותו X זמן לפני, את בוחרת
איפה לשווק אותו כולי וכולי אבל זה צריך להיות פחות או יותר באותו שבוע,
באותה רמה שבה את הולכת לעשות וכאן להוסיף וזה מאוד, מאוד חשוב –

מה המטרה הכלכלית? להעלות את הרווחים שלך בעסק

שני דברים: מטרה כלכלית, אוקיי, מה המטרה הכלכלית?  כמה כסף את רוצה
להעלות את הרווחים שלך בעסק, לא את המחזור, את הרווחים שלך בעסק.
בכמה? בכמה אחוזים אוקיי, (פה, למטה – בסוף, בסוף, בסוף…) וכמובן,
זה הזמן שבו את מתחילה להבין  כמה באמת דברים יקחו לך ולפי זה את משבצת
אותם. היתרון בזה שזה לוח מחיק, בזה שזה מול העיניים כל הזמן, שזה מאפשר לך
להתכוונן. משימות יכולות לקחת יותר ממה ששיערת, הולכים להיכנס בלת”מים,
תיכנס לך עוד עבודה, יכנסו לך עוד דברים שלא יכולת לצפות אותם מראש, מצד אחד,
מצד שני, יש דברים שיקחו לנו הרבה פחות זמן ממה שחשבנו, אוקיי.

אז חשוב שזה יהיה כל הזמן בקשר עם זה. לא עשיתי תכנון רבעוני פעם אחת וזהו,
סלמת, נתראה בעוד רבעון. לא. להיות כל הזמן במעקב על המשימות שלך ולבדוק
מה עובד לי, מה לא עובד לי, מה כן עובד לי, איך עובד לי, כמה עובד לי.
כל הזמן לדייק, לדייק, לדייק כי זו שיטת ניהול שאת משכללת כל הזמן.

איך נקדם את התוכנית הרבעונית הגדולה

מכאן, מהתכנון הרבעוני, כמובן אנחנו גוזרות את המטרה החודשית לכל חודש,
מה הדבר שהכי חשוב לנו, איך אנחנו מקדמות את התוכנית הרבעונית הגדולה
בכל חודש, משם את התכנון השבועי, מה השבוע אני צריכה לעשות כדי שהתכנון
החודשי שלי יצא לפועל ואותו הדבר כמובן, את התכנון היומי.

אז בנימה אישית, לא לשכוח להוסיף דברים כיפיים עבור עצמך.
זה יכול להיות איזה וויקנד, זה יכול להיות חו”ל, זה יכול להיות איזה יום כיף
עם הילדים, זה יכול להיות כל דבר שעושה לך את זה, אולי איזה קורס שאת רוצה,
משהו שמפתח גם אותך ואת מי שאת. זה לא רק עבודה, עבודה, עבודה
וזה מאפשר לך להתחדד ולהיות סופר ברורה לגבי הדברים שאת באמת רוצה,
מה הדברים הכי חשובים שאת צריכה לעשות כדי שהתוכנית הרבעונית שלך
תצא לפועל ותגיעי למקום שבו את רוצה להיות.

ואני ממליצה לך מאוד להסתכל על סרטונים אחרים שלי, כאן בערוץ
שמדברים על איך לעשות את התכנון החודשי, איך לעשות את התכנון השבועי,
איך לעשות תכנון שיווקי של כל התכנים, איך אני עולה עם מה, מתי.
זה יתן לך את התמונה הכוללת כדי להגיע לדברים שאת רוצה והכי חשוב,
תעשי, חיים 🙂 בשביל זה אנחנו כאן, כדי לצבור כמה שיותר חוויות טובות ולעזור
לכמה שיותר אנשים ולהשאיר את החותם שלנו על חיים של כמה שיותר אנשים.

תעשי חיים 🙂

שלך,

טל