כיף לארח כאן את עדי מאור-סיסו (אני בוגרת ותיקה של אפקטיב שלה). מוזמנות לצלול בכיף לשיחה על ניהול, עסקים, זמן וחיים.

הי עדי, אז איך היית מגדירה את העסק שלך בשלוש מילים?

המקום לצמיחה אישית. המקום לצמיחה אישית.

ובחמש מילים?

 תמיד אפשר לעלות לרמה הבאה. 

כמה זמן את עצמאית?

מ-2009. למעשה היה לי עסק אחר קודם, העסק הנוכחי קיים חמש שנים.

אני יודעת ששירתת הרבה זמן כקצינה בצבא, תמיד שאפת להיות עצמאית? איך היה המעבר הזה בין שכירה לעצמאית?

אז פה באמת זה סיפור בפני עצמו. ממש לא חשבתי שאני הולכת להיות עצמאית, למעשה בכלל הייתי חתומה על קריירה צבאית, ראיתי את חיי עד הפנסיה בצבא, בכלל לא העליתי בדעתי להשתחרר עד שהגעתי לקריה, אחרי שכבר חתמתי על תוכנית שירות ושירתתי כמעט קרוב לעשור, שזה יותר מחובלת רגילה.

הגעתי למסקנה שהצבא מאוד מרוויח מהיכולות שלי, אבל אני לא מרוויחה מהיכולות שלי ולא מממשת את עצמי ואת מה שאני רוצה- לא שידעתי מה זה, פשוט הרגשתי שזה כבר לא המקום שלי, ולא הרגשתי שיש לי לאן להתפתח, והכל כזה גורר אותי אחורה במובן מסוים. אז ביקשתי להשתחרר.

הסיבה שהפכתי להיות עצמאית כי פשוט לא רציתי להיות שכירה. זאת הייתה תקופה של הרבה שינויים בעולם התעסוקה והמשבר הכלכלי של 2008\2009, ובעצם ללכת להיות שכירה היה מבחינתי אותו דבר כמו בצבא רק בלי מדים. אותו כלוב זהב, אותם תנאים, זה גם היה אותו תחום- סימולטורים. פשוט לא רציתי להישאר באותו מקום, ולכן אמרתי: טוב אני אחפש מה לעשות בזמן הזה כדי לייצר כסף כי שכירה אני לא הולכת להיות וגם לא העסיקו הרבה, לא פתחו הרבה משרות בגלל המשבר הכלכלי.

זאת הייתה הזדמנות מבחינתי פשוט לקפוץ למים, כי אמרתי שאם אני לא אעשה את זה בגיל  25\26, אחר כך זה רק יהיה לי יותר קשה- משפחה, ילדים, חובות, הלוואות, בית, משכנתא, ראיתי את חיי ככה הולכים ומסתבכים, אז פשוט קפצתי למים.

אז זאת הסיבה שהפכתי להיות עצמאית, והסיבה שבחרתי אז באיפור כי זה פשוט היה משהו שזמין לי, אז עשיתי במקרה איזה קורס שזכיתי בו בכלל באיזה הגרלה, ואמרתי טוב בינתיים מזה אני אעשה כסף. ככה זה התחיל. לימים זה הפך להיות בית הספר לאיפור באינטרנט הראשון והמיזם הראשון שהוקם בתחום הזה אונליין בארץ, אז זה היה מאוד מרגש לראות איך דברים מתפתחים.

ידעת באיזה כיוון את רוצה להתמקד בעסק או שזה היה תהליך?

זה לגמרי היה תהליך. כאמור, הייתי בתחום האיפור ופתחתי את בית הספר לאיפור באינטרנט וידעתי שזה לא ייעוד חיי, פשוט משהו שנהנתי לעשות ואחרי תקופה בסביבה מאוד מאוד גברית הכניס אותי לסביבה מאוד מאוד נשית, וכנראה הייתי צריכה את האיזון הזה.

התהליך היה מתוך זה שקודם כל חייתי בסטרס נוראי והיה לי גם משבר עם בן הזוג סביב הנושא הזה של איך אנחנו מתנהלים בתוך הדבר הזה- שאני גם עצמאית, גם אמא וגם בונה עסק וגם בת זוג, כי לא הייתי בת זוג.. וכשנכנסתי להריון השני שלי, בעצם זה היה אחרי שכבר הייתה לנו איזושהי שיחה ואיזושהי הבנה שאני לומדת או מלמדת את עצמי להתנהל אחרת, ואז זה השפיע גם על הסביבה שלי. אנשים התחילו לראות שאני מתנהלת אחרת ועושה דברים אחרת ומשיגה תוצאות אחרות, וכשהייתי בהריון עם איילה- ההריון השני- הבנתי שאני רוצה לעשות עם זה משהו. כי איפור זה כבר לא היה הנתיב, והריונות הרבה פעמים נקודות צומת בשביל נשים לעשות שינוי ו"השתמשתי" בזה כדי לקבל החלטה ויחד איתה ללדת גם עסק חדש שעוסק שינוי הרגלים, בניהול זמן, בהתנהלות יותר טובה. אז, בזמנו לא ידעתי ממש איך לקרוא לזה. גם לא הייתה לי עדיין את המילה אפקטיביות או להיות אפקטיבית או… זה היה מאוד לא מגובש ולכן זה בהחלט היה תהליך.

איך סמכת על עצמך בתהליך?

פשוט התחלתי מדברים שעובדים לי וסמכתי על זה שאם זה עובד לי כנראה שיש עוד נשים במצב שלי שזה יכול לעזור להן. מה גם ששאלו אותי כל מיני שאלות ומתוך הדברים שאני שיתפתי והתחלתי להוציא החוצה, ראיתי גם מה עובד ומה לא עובד וזה היה מאוד מאוד במקום, וכאמור, ב2014 יצאתי רשמית לדרך עם העסק הנוכחי וכבר במרץ 2014 פתחתי את ההרשמה למחזור הראשון של "אפקטיב" שהיה הצלחה מאוד מאוד גדולה.

אז איך את עושה את זה? איך זה לנהל עסק מצליח עם עובדות, להיות אמא, בת זוג, והכל ב-24 שעות?

זה לא באמת 24 שעות. זה פחות, יש שינה ויש באמת להיות אמא ובת זוג, ואני חושבת שזה מתחיל מלהבין שנייה מה המשאבים האמיתיים שעומדים לרשותי מבחינת הזמן ואיך אני רוצה לחיות את החיים שלי ומה באמת חשוב לי. כי אם אני מסתכלת על זה כ24 שעות שבהן אני עובדת- מה שפעם קרה- אז אני לא באמת מצליחה לחיות בשלום עם התוצאות שלי ועם מה שאני רוצה להשיג בחיים.

אז זה מתחיל שנייה מלהבין איזה חיים אני רוצה לחיות, איך אני מחלקת את משאב הזמן שלי, מה באמת חשוב לי, ואז מתוך זה אני מנהלת את העסק ושמה את הפרויקטים שבעדיפות בפרונט, ומייצרת הרגלים יומיומיים שתומכים בזה ומקיפה את עצמי באנשים טובים שעוזרים לי לעשות את זה. אני לא עושה את זה לבד ובלי עזרה של בן הזוג, של הלקוחות שלי, של העובדות שלי, של קולגות, של אנשים שאני מתייעצת איתם.

כל עזרה שהיא שאני לוקחת על עצמי, בלי עזרה זה לא היה קורה, וזה מתחיל גם מזה שהייתי לבד. גם עכשיו אני הרבה פעמים עשויה להרגיש לבד, כי בסוף אנחנו מנהלים את העסק של עצמנו. אבל גם בהתחלה, זה לדעת להתאים את העשייה שלי למדרגה שלי. ואם התחלתי עם זה שעבדתי כשאיילה הייתה עוד בבית, וככה העסק הזה התחיל, כי ילדתי את העסק עם איילה, אז זה היה בנפח מסויים. ועם הזמן ועם העזרה שהצלחתי לגייס ועם האנשים שנכנסו לעסק, ככה הרחבתי את העשייה והפעילות בהדרגה ובאורך רוח ועם המון המון תעדוף.

את מרגישה לפעמים פער או דיסוננס בין היותך סוג של "גורו" של כל כך הרבה נשים, ובין למשל הרגעים הקטנים האלה של להיות עם הילדים בגן שעשועים, לקפל כביסה… איך זה מסתדר?

אני ממש לא מרגישה גורו או כל דבר שהוא שקשור לזה. אני מאמנת ובהוויה שלי אני מאמנת ואני משתדלת להביא את ההוויה הזאת לכל דבר שאני עושה. גם כשאני עם הילדים וגם כשאני עם חברות, חברות שלי תמיד צוחקות עליי שאני בסוף פגישת קפה או איזה דייט בנות אני שואלת אותן: "אז מה לקחת מהדייט שלנו?" כי אני כזאת ואני מביאה את זה לכל מקום שאני מגיעה אליו. אז אין פער כי אין פער. זאת אומרת, אין דיסוננס כי אין פער. אני אותו בן אדם על הבמה כמו שאני בשידורים שלי, כמו שאני עם הלקוחות שלי וכמו שאני- פחות או יותר- עם רון והילדים, ולקפל כביסה זה ממש בסדר מבחינתי, זה תרפיה. אז זה מסתדר מצויין. 

מה הנשק הסודי שלך לשילוב אמהות וקריירה?

חשבתי על זה רגע וכתבתי לעצמי כמה דברים: לנשום, שזה מאוד חשוב כי זה מאוד מורכב במציאות של  היום. בעידן שאנחנו חיות בו, זה באמת לנשום ולקחת רגע את ההפוגות להזכיר לי את זה. לאמן את עצמי כל הזמן ולנהל את המחשבות שלי ולשים לב לאיך אני מדברת עם עצמי וממש לאמן- לנהל את השיח הפנימי הזה כדי לא להישאב לביקורת והלקאה עצמית. זה כאב שבאמת רק נשים שמנסות לשלב אמהות וקריירה בצורה כל כך אינטנסיבית יכולות לחוות.

אז לנשום, לאמן את עצמי ולהקיף את עצמי בעוד נשים חכמות שנותנות לי פרופורציה ומזכירות לי את זה אם צריך, כי לפעמים אני שוכחת.

אז בהמשך ישיר לזה, יש לך לפעמים רגשות אשם? מה עושים איתם?

אז, בוודאי שיש! כי אנחנו בני אדם ושוב, במיוחד נשים שאפתניות שעושות ורוצות להצליח, אני לא חושבת שאפשר להימנע מזה. השאלה היא האם אנחנו מתבוססות בזה או האם אני מתבוססת בזה ונתקעת שם, או מצליחה לצאת מזה. אז אני נוטה להגיד שאני יוצאת מזה די מהר, כי גם אם האשמה צפה לי לרגע, אני מזכירה לעצמי עבור מה ועבור מי אני עושה את המאמץ. כי אם זה "סתם" אז כנראה שהרגש הזה עלה מסיבה מסוימת כי משהו מפריע לי ואני מדייקת. אבל בדרך כלל זה עולה כי יש איזה קונפליקט מלכתחילה שבגללו בכלל הייתי בצומת של בחירה ואני מזכירה לעצמי את הבחירה הזאת: למה בחרתי כרגע לצאת לעבוד. או למה בחרתי לעשות את הטלפון. או למה בחרתי להגיד ללביא או איילה כך או אחרת- אני אומרת לביא או איילה כי בדרך כלל זה מול הילדים- אז אני מזכירה את הלמה ואת הבחירה שלי ואני דואגת לבחור ממקום שלם או ממקום עם בסיס, סיבה ולא סתם, לא מהשרוול.


מה הדבר שאת הכי אוהבת בעבודה שלך?

וואו. קשה לי לענות על זה. אני חושבת שהדבר שאני הכי אוהבת בעבודה שלי זה ליצור, לשים דברים בתבניות ואז ללמד אותם. זה כמו חידה כזאת אינסופית שאני כל הזמן מפצחת: איך המוח שלנו חושב, איך אפשר לארוז את זה, איך אני יכולה ללמד את זה, איך אני יכולה לתת ערך בזכות זה לאנשים אחרים? והפיצוח הזה זה משהו שאני מאוד אוהבת. כי בסוף אני רואה את האפקט של זה גם על אנשים אחרים וזה בעיניי מדהים.

מה הדבר הכי מגניב שקרה לך בעסק?

קשה לחשוב על דבר אחד, כי באמת קרו לי מלא מלא דברים שבאמת… יכולים למלא ספר. אני חושבת שבעיקר הדברים הכי מגניבים זה סיפורים של איך אנשים מגיעים אליי. באמת, אני שומעת לפעמים סיפורים שאיך הבעל של מישהי- יותר ממישהי אחת, … שהבעלים של- נתקלים בי ומספרים עליי לאישה שלא הכירה אותי קודם והיא נחשפת אליי ואז היא מתחילה לעקוב אחרי כל מיני דברים. אז זה קרה פעם אחת שבעל שלח לאשתו לינק של סרטון שלי או שבעל קנה לאשתו ספר שלי, וזה נורא משעשע אותי שזה מגיע ככה. או מישהי שמספרת שהיא ראתה בזוית העין את הספר שלי בחנות ספרים וככה התגלגלה לתוך העשיה שלי. ולפעמים זה אפילו עוד יותר מקרי מזה, של כל מיני פגישות הזויות של אנשים שדרכם  בככה יד שלישית הגיעו אליי.  אלה הדברים שהכי מגניבים אותי. יכול להיות שיש עוד [צוחקת] זה מה שעלה לי.

ביקום מקביל, אם לא היית עושה את מה שאת עושה, אז כנראה הייתה לך קריירה ב…?

האמת נראה לי שסוג של גרפיקאית שעשתה הסבה לפסיכולוגיה. זאת אומרת גם הקטע העיצובי מאוד חזק אצלי וגם הקטע הפסיכולוגי מאוד חזק אצלי. אז סביר להניח שבגלגול אחר הייתי עושה אחד מהשניים האלה או את שניהם ביחד, משהו בסגנון.

אם היית יכולה לחזור בזמן, איזה עצה הכי טובה היית נותנת לעצמך כעצמאית טרייה?

 אז עלו לי כאן שני דברים: אחד זה לא לפחד מכסף. כסף זה בסוף אנרגיה ומשאב הכרחי לצמיחה שלך ושל העסק שלך וחשוב ללמוד עליו כמה שיותר. וגם אם לומדים עליו בקטן זאת התחלה מצוינת, אבל ללמוד ללמוד ללמוד ללמוד על כסף, להתעסק עם כסף, לשאול שאלות על כסף. רוב העצמאיות שאני מכירה וגם אני, בתחילת הדרך, בטח כשהייתי אפילו לא שכירה, הייתי בצבא, ולא היה לי מושג בשום דבר כלכלי, פשוט הייתי צריכה ללמוד יותר. למדתי עם השנים, לא היה מזיק שהייתי לומדת עוד קודם.

והדבר השני, לסמוך שמה שאני עושה הוא הכי טוב באותו רגע ולהירגע קצת עם הלחץ. במיוחד בתחילת הדרך בגלל שיש כל כך הרבה דברים ללמוד ולקדם ולעשות ורצון להצליח. זה יכול ליצור המון המון עומס.

לא יזיק להירגע קצת ולקחת את זה יותר באיזי ולסמוך על מה שאני מסוגלת לעשות באותו רגע זה כנראה כי טוב שאפשר באותו זמן וכל החיים לפני, הכל טוב. אולי זה היה מוריד טיפה מהסטרס האינסופי שהתהלכתי איתו בתחילת הדרך.

עדי מאור סיסו

מה ההרגלים העסקיים הכי טובים שלך?

אז אחד זה הרגלים של תכנון. אני מתכננת מושבעת ואוהבת לראות את הדברים מול העיניים. אז החל מתכנון שבוע ברמה השבועית והיומיומית אפילו. ואני ממש מפרקת תמיד את השבוע במוצ"ש לתכנון השבועי, ואז ממש ברמה היומיומית אני שואלת את עצמי: "מה הכי חשוב לי היום, מה הפוקוס שלי, איזו תוצאה אני רוצה להשיג, מה בעדיפות?" ואני עושה את הפיין טיונינג הזה כל יום, כל הזמן.

בהקשר של תכנון, אני גם טובה בפירוק מטרות מאוד גדולות לביסים קטנים ולכן אני מצליחה להשיג גם דברים מאוד גדולים בפרק זמן יחסית מהיר. כי ברור לי על מה ואיך אני צריכה להתמקד. אז הפירוק הזה לביסים קטנים וספציפיים הוא מאוד חשוב.

והדבר השלישי זה ניהול אנרגיה. ההתנהלות האישית שלי- ניהול האנרגיה האישית שלי כבן-אדם, כבעלת עסק, הוא קריטי. כי הרבה פעמים אנחנו דואגות לעסק לעסק לעסק, להרגלים העסקיים ומה צריך לעשות לעסק, שאנחנו שוכחות שאנחנו כבנות אדם זה מרכיב משמעותי בעסק שלנו. ולכן ניהול האנרגיה שלי לאורך היום הוא סופר חשוב כדי להשיג תוצאות משמעותיות וחזקות בעסק, החל מאיך אני קמה בבוקר, כמה שעות שינה, איך אני אוכלת, כמה אני שותה, כמה הפסקות אני עושה. כל הדברים האלה הם קריטיים להצלחה העסקית שלי.

בניית קהילה מרשימה ותוססת. איזו עצה טובה יש לך לעצמאית שהייתה רוצה להקים קהילת לקוחות משלה?

שלושה דברים: תוכן תוכן תוכן, שזה דבר אחד, אבל תוכן תוכן תוכן תוכן. כל הזמן לייצר תוכן. אם אנחנו רוצות להשפיע על אנשים אחרים ולייצר קהילה, אנחנו צריכות לאגד אותם סביב תוכן מסוים, סביב מסר מסוים וכדי שהמסר הזה יתגבש, צריך לדבר עליו כל הזמן.

מה שמוביל אותי לדבר השני: עקביות. כל הזמן. לא פעם בשבוע, לא בטפטופים, כל הזמן להיות סביב זה… פשוט לחיות את זה. ואם אנחנו חיות את זה אנחנו תמיד יכולות לדבר על זה. אז יש לנו גם תוכן וגם עקביות. ובסוף לזכור שקהילה זה מערכות יחסים וככל שאנחנו יותר נגיב ונשאל ונהיה שם עבור הנשים או האנשים שמתעניינים בתוכן שלנו, אז האדוות האלה יתחילו להצטבר. ואנשים זוכרים לנו את התגובות ואת השיתופים ואת השיח שאנחנו מפתחות ואת המערכות יחסים האלה וירצו להיות שם גם עבורנו. ולכן קהילה זה בנייה של מערכות יחסים. ועם הזמן ועם העקביות ועם התוכן, המעגלים האלה הולכים וגדלים ואז הקהילה הולכת וגדלה ומתפתחת מעצמה באיזשהו שלב. אז תוכן, עקביות ולפתח מערכות יחסים.

ולסיום, בחלומות העסקיים הכי מתוקים שלך בעוד שנה את…?

עוד שנה עבורי, האמת, זה כמעט כמו לשאול אותי מחר בבוקר. כי יש לי כל כך הרבה דברים שאני רצה אליהם ומתכננת אותם קדימה ורואה אותם, שבאמת זה ממש כאילו אני יכולה להגיד לך, אוקיי מה קורה הרבעון הזה, מה קורה בקיץ, מה קורה לקראת החגים… הופס נגמרה השנה. זה ממש ככה.

בעיני רוחי אני כבר מתחילה לתכנן או לזרוע דברים לינואר 2020 וככה אני חושבת כל הזמן. גם בטווח הקצר בדברים שרצים עכשיו וגם כל הזמן כמה מהלכים קדימה.

אז לשאלתך איפה אני עוד שנה מעכשיו, אם זה חלומות עסקיים אז מה שהכי חשוב לי והכי מאתגר אותי זה לסיים את הספר הבא ושיהיה בחוץ . ולהגיע עם הפודקאסט לדירוג ונוכחות גבוהים הרבה יותר ממה שהוא עכשיו. ויש עוד מלא דברים אחרים, אבל אלה באמת בגדר החלומות והאתגרים הגדולים שאותם אני רוצה לפצח.

עוד משהו שהיית רוצה להגיד לסיום?

המסר המרכזי שלי הוא, שבגדול כל מטרה או כל דבר שאנחנו רוצות לנגד עינינו- בין אם זה עסק מצליח, לכתוב ספר, לפתוח קורס, להגדיל את הקהילה שלנו, לייצר קהילה משלנו- לא משנה, כל חלום, אפשר להפוך למטרה שאפשר להפוך לשלבים לביצוע שאפשר לפרק למשימות. ולכן זה בר ביצוע והשגה.

וכל בעיה או אמונה או מעצור שיש לנו בדרך, זה בעיקר כי אנחנו שמנו אותה שם. ולכן גם אנחנו יכולות להסיר את המכשול הזה מהדרך שלנו. ואם אנחנו לא מצליחות לעשות את זה לבד, אז תמיד אפשר למצוא את האנשים שיעזרו לנו להשיג את החלום או המטרה הזאת. והתפקיד שלנו בעולם הזה זה בעיקר לתדלק את החלומות שלנו. כי אם אנחנו לא נעשה את זה, אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו. ואם אנחנו לא ננהל את המחשבות שלנו עם עצמנו, אף אחד לא ינהל את המחשבות האלה. כי רק אנחנו נמצאות בתוך הדבר הזה שנקרא הראש שלנו. ואני מקווה שקצת ממה שעלה כאן בכתבה הזאת או בבלוג הזה, ייתן איזשהו זרע או השראה למישהי אחרת לזה שאפשר לצמוח ואפשר לגדול ותמיד יש את הרמה הבאה ומותר לחלום בגדול וזה גם אפשרי. גם כשאנחנו אמהות וגם כשאנחנו עם ילדים וגם כשהם קטנים ואין סיבה אף פעם לוותר על עצמנו או על החלומות שלנו.

 אז תודה ענקית על ההזדמנות, כל מידע נוסף והפודקאסט ותכנים אינספור אפשר למצוא גם באתר שלי https://www.adimaorsiso.co.i l לפודקאסט שלי קוראים "אפקטיבית" ותודה על ההזדמנות.

תודה לך עדי ?