למה ההצלחה משחקת איתנו מחבואים?

והיום חידה:

למה אתן חושבות שקורה שרוצים משהו, רוצים אותו מאוד אפילו, אבל בתכל'ס לא עושים אפילו צעד אחד כדי להגשים אותו, או שעושים את הצעדים הלא מדוייקים, הלא מתאימים ה"בערך"ים וה"ליד"ים?

לפותרות את החידה מובטח בונוס מיוחד שלא תוכלו למצוא בשום מקום אחר!

 

פחד מהצלחהאתן דוגמה מעולם האימון והליווי העסקי

יעלי, אחת המתאמנות שלי, בחורה באמת מבריקה, מקצועית, בעלת נסיון ומוכשרת התאמנה על שינוי בקריירה שלה. היא רצתה להפוך משכירה לעצמאית ולנהל ולהוביל מיזם שחשבה עליו.

היה לה רעיון, היה לה תקציב שאיפשר לה לממש אותו. אפילו היה לה משהו שהרבה עצמאיים חולמים עליו בתחילת דרכם: היכולת הכלכלית לאפשר לעצמה לבסס ולבנות את העסק החדש שנה שלמה ללא משכורת מסודרת במטרה לנסות ולהגשים את הרצון שלה.

ועדיין,  היא היתה תקועה ולא העזה לעשות ולו צעד אחד בכיוון למרות הרצון העז.

אז מה עצר אותה מלעשות את השינוי הזה שהיא כל כך רצתה? או… היא החליטה שהרעיון שיש לה הוא כל-כך טוב שחבל להוציא אותו אל הפועל כאן בישראל וכדאי לחכות שמתישהו., איכשהו…. היא תוכל להגשים אותו בשוק ענק, הרחק הרחק מכאן קטן שאין לה שום קשרים או דריסת רגל בו.

ואם לצטט לרגע את יהודה ברקן וסרטי המתיחות של שנות ה-80: "אנחנו עוד נחזור אליה".

 

פחד מהצלחה

פחד מהצלחה

אז מה הפיתרון שלכן לחידה?

אולי תגידו שאנשים לא מנסים, כי הם מפחדים לנסות ולהיכשל. פחד מכישלון בהחלט עלול להיות התשובה בחלק מהמקרים, אבל הפעם אני רוצה לדבר איתכם על סיבה אחרת לגמרי והרבה פחות מוכרת.

 

פחד מהצלחה

זה הולך להישמע לכם לא הגיוני

החוקרת הורנר, טענה שלא רק כישלון מעורר בנו פחד, אלא גם הצלחה. לא יאמן, נכון? הרי לכאורה, כולנו שואפים באופן טבעי להגיע רחוק יותר, לטפס גבוה יותר.

אז זהו, שלא.

להצלחה יש תוצאות והשלכות שהן לא-ידועות עבורנו עדיין בשלב של לפני ההצלחה. חוסר הוודאות הזה מעורר בנו אי-נוחות, רתיעה וההסתייגות הזו מתחילה אצלנו עוד בילדות המוקדמת.

 

פחד מהצלחה

פחד מהצלחה- לא מה שחשבתם

פחד מהצלחה

פחד מהצלחה הוא בעצם לא פחד מהצלחה

חשוב להבין, החשש בפחד מההצלחה הוא לא חשש מההצלחה עצמה- סביר להניח שלא תתעורר בנו התנגדות לחיות בבית יפה יותר, או להרוויח יותר – אלא מההשלכות של ההצלחה הזו. אם ניקח למשל פחד מהצלחה בתחום המקצועי, זה יתבטא במחשבות כמו: "אם אצליח הרבה יותר בתחום המקצועי שלי, אחשף לביקורת רבה יותר. מי צריך את זה?" או "אם אצליח יותר מבחינה מקצועית, אולי יהיה לי פחות חופש וזמן פנוי ממה שיש לי עכשיו" וגם "עם ההצלחה בתחום המקצועי תהיה עלי גם הרבה יותר אחריות ממה שיש לי עכשיו. למה לי?".

במילים אחרות, במקום ליהנות ולקטוף את פירות ההצלחה, אנחנו צופים לה תוצאות לא-נעימות, מה שמוביל בסופו של דבר להימנעות ואי- עשייה.

ההצלחה בעצם נתפסת באופן לא-מודע כבעלת משמעות שלילית.

שלא לדבר על יתרון פסיכולוגי נוסף, שבו לא נאלצים להתמודד עם כישלון אפשרי.

כלומר, נמנעים מהצלחה מתוך אמונה לא בהכרח מודעת שהמחיר שלה כבד יותר מהמחיר שאנחנו משלמים כרגע על ההימנעות.

 

פחד מהצלחה

אז מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם פחד מהצלחה?

הפחד הזה אולי לא יעלם, הוא מוטבע בנו. אבל, זה ממש לא אומר שהוא צריך לנהל אותנו.

יש הבדל גדול בין הדברים. החוכמה היא להיות מודעות אליו, קשוביות לו (לפעמים יש לו דווקא נקודה לא רעה בטיעונים שלו, שאפשר ללמוד ממנה לא מעט :-) ), ועדיין למצוא את הדרך לפעול למרות הפחד.

קחו שניה לעצמכן. אפילו עצמו עיניים (טוב נו, אחרי שתקראו את הפוסט) ותחשבו על משהו בחיים שהייתן רוצות לשנות. משהו גדול שנמשך המון זמן, או משהו קטן שמציק רק בזמן האחרון. מה הדבר הראשון שעולה בראש?

פחד מהצלחה

פחד מהצלחההצד האפל של הירח

נסו לקחת תחום בו רציתן להצליח. כתבו את כל ההשלכות השליליות שאתן חרדות שעלולות להיות להצלחה בתחום זה.

 

פחד מהצלחהזה עניין של מספרים

כיתבו ליד כל תוצאה כזו מה הסבירות שהיא אכן תקרה.

 

פחד מהצלחהסילוק מוקשים

כעת כיתבו מה תוכלו לעשות במצב כזה, מה תוכלו לעשות כדי למנוע מצב כזה?

 

פחד מהצלחהצעדים קטנים

נחזור רגע למתאמנת שלי, שהיו לה לכאורה כל הכלים להצליח ובמקום זה היא חוותה תקיעות כי בעצם היא העמידה תנאים בלתי-אפשריים להצלחה שלה. האליבי שלה לתקיעות היה שאם היא תעשה צעדים קטנים להגשמת המטרה שלה, תנסה, תטעה לפעמים אבל גם תצליח היא בעצם "תבזבז" את הרעיון המצויין שלה, אז באופן לא מודע, היא הרגישה שעדיף לה להמשיך בעבודה שהיא שונאת ולהסתפק בפנטזיות בלתי-אפשריות.  כך למעשה, היא נותרה בדיוק באותה נקודה.

Success, Gradual, Career, Stairsכל מי שיצא לו לראות ילד שמתחיל ללכת, מבין את החשיבות של צעד ועוד צעד וכן, לפעמים גם תבוא נפילה, עד שמצליחים ומתמידים.

הרעיון הוא לא רק שהצעדים הקטנים מתגבשים למסה קריטית, אלא שצעד קטן מאפשר לנו להתכוונן , לבדוק, ללמוד, למנוע בעיות ובסופו של דבר להחליק את דרכנו אל ההצלחה.

אז, איזה צעד קטן, צעד תינוק, קטנטן, בר- השגה אפשר לעשות כבר עכשיו כדי להתחיל ולשנות את מה שהייתם רוצים לשנות?

באופן דומה עבדנו אותה מתאמנת ואני עד שהיא עשתה, בשעה טובה,  את השינוי הרצוי לה. אז נכון, לפעמים הצעדים האלה הם רק ההתחלה ואין תחליף לאיש מקצוע מיומן שילווה אותך בדרך שלך כי לכל אחד מאיתנו הייחודיות והניואנסים שלו.

 

 

פחד מהצלחה

והבטחתי גם בונוס מיוחד

כבר היתה מישהי שהמליצה להחליף את הברכה " שיהיה בהצלחה!" בביטוי "שיהיה בעשייה" לפני משהו חשוב. (אגב, אני לא יודעת מי זו! אם אתן יודעות, אשמח לשמוע).  למה? מפני שהיא אומרת שההצלחה תבוא עם העשייה. יתרה מכך, מה שחשוב זה להתרכז בתהליך, בעשייה, ולא להיות מפוקסים רק על התוצאה. להאמין בעצמכם מספיק שמכל העשייה שלכם משהו טוב בטוח יצא…

ומה עם הבונוס? את הבונוס המיוחד הזה אי אפשר למצוא בחנויות, או לפגוש ברחוב.

הבונוס הוא להפסיק לשחק במחבואים עם ההצלחה שלך ולהגיע אליה.

אולי זה יקרה לאט יותר ממה שציפית, אולי זה יקרה אחרת ממה שציפית, אבל כך, כשמתחילים להיות מודעים למה עוצר אותנו, יש הרבה יותר סיכויים להגיע להצלחה מאשר במצב של הימנעות.

אם תבחרו לעשות את זה- אשמח לעמוד לרשותכם!

מוזמנת להצטרף  לקבוצת הפייסבוק שלי או לאימון וליווי עסקי אחת על אחת ותתחילי לעשות, חיים :)

 

שלך,

טל שפיר

פחד מהצלחה