עשרות עיניים מופנות רק אליך,
מחכות למוצא פיך.
כולם משתתקים
ואת שם,
לבד,
על הבמה…
זה הרגע שלך.
תצליחי להפיק ממנו את המירב?
בין אם את שכירה ובין אם את עצמאית,
הרבה מההצלחה שלך תלוי ביכולת שלך
להעביר מצגת בצורה מנצחת.
על במה, בפגישה פנים מול פנים עם לקוח, בסדנה, בהרצאה, בשיחת מכירה או בשיווק שלך-
היכולת שלך להעביר מסרים בצורה מדוייקת
ליצור קשר חם ואמיתי עם שומעיך
הופכת להיות חלק שוטף מהעבודה בימינו.
ריכזתי עבורך כמה עצות בסיסיות
מנסיוני של מעל שמונה שנים כמרצה
כדי שתשדרגי את הפרזנטציה שלך לפרזנטציה מנצחת.
פרזנטציה טל שפיר

5 דרכים לשדרג את המצגת שלך:

1. למצוא את האחד

בטח כשאת עומדת לבחור את התכנים לפרזנטציה שלך, את מרגישה כמו ילדהקטנה בחנות ממתקים- יש כל כך הרבה ממה לבחור, איך אפשר בכלל להחליט?
כמומחית בתחומך יש לך כל כך הרבה ידע ופשוט קשה להתמקד ולבחור.
אז מה עושים? מתחייבים.. תשאלי את עצמך: "אם הקהל שלי יצא עם מסר/ מידע/ טיפ/ משפט אחד בלבד- מה הכי חשוב לי שהוא יהיה?".
מהר מאוד תגלי שהרבה יותר קשה לבחור במסר אחד ממוקד ועמוק מאשר לכסות נושאים רבים באופן שטחי.
אבל, אין ספק שההשקעה הזו משתלמת כי הפרזנטציה שלך תצא ברורה יותר ואת תדעי שהעברת את המסר החשוב לך ביותר.

2. רגע לפני

הלב שלך דופק כל כך חזק שזה מרגיש כאילו שיש בו מסיבת טראנס. במקום שהיו לך פעם כפות ידיים יש לך עכשיו שני דגים קפואים ורועדים. הקול שלך יוצא צרוד וחנוק כאילו שעישנת 8 חפיסות סיגריות. והבטן שלך מתכווצת ומסתובבת כאילו שמישהו הפעיל שם מכונת כביסה…

אז איך להוריד לחץ לפני העלייה לבמה?

ולא משנה אם הבמה שלך היא פגישה עם לקוח, סדנה של עשרה משתתפים או הרצאה מול מאתיים איש. לפעמים זה פשוט מלחיץ! והגוףשלנו מגיב ללחץ גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית.
החדשות הטובות הן שיש הרבה מה לעשות כדי להירגע, על כך נרחיב בפעם אחרת. אבל, אחד הדברים הבסיסיים הוא דווקא תרגיל פשוט שתוכלי לעשות רגע לפני:

4,2,6. קל לזכור, נכון?

התרכזי בנשימות שלך. 4 שניות שאפי דרך האף, עצרי את הנשימה ל-2 שניות ואז נשפי באיטיות דרך הפה במשך 6 שניות וחוזר חלילה במשך שלוש וחצי דקות.

תגובת הסטרס שלך תתחיל להירגע ותוכלי להיות במיטבך בפרזנטציה שלך.

איך לבנות הרצאה טל שפיר

3. לשבור את הגלים

אין דבר שיותר מעורר פחד במנחה מאשר התנגדות של הקהל במהלך ההרצאה שלה. אבל חשוב שתדעי שהתנגדות היא
תהליך טבעי ואפילו חשוב שמראה שהפרזנטציה שלך באמת עובדת.

חשבת פעם למה אנשים בעצם מתנגדים?

את כמנחה, מייצגת שינוי. אנשים נוטים להתנגד גם לשינוי מבורך שהם רוצים. זה מוציא אותנו מאזור הנוחות שלנו ומאיים מאוד על הביטחון העצמי ותחושת הערך. ולכן את כמנחה מעוררת בעצם התנגדות מעצם היותך.

הרבה פעמים מרצות מתחילות, במקרה הטוב ייסטו מהנושא המקורי שעליו רצו לדבר כדי להרגיע את המתנגד, ובמקרה הרע יכנסו איתו לעימות.
זו טעות.

מלחיץ? אולי… יש הרבה מה לעשות לגבי זה (זה קשור במיוחד לאיך ליצור קשר טוב עם כל סוג של קהל), אבל הפעם אתן טיפ אחד קטן. הרבה פעמים המתנגד שלך, למעשה בעצם בכלל לא מתנגד! הוא רק רוצה להשמיע ולהנכיח את עצמו.

הוא רוצה תשומת לב לעצמו… זה הכל.

לכן חשוב להקשיב לעומק ולבדוק-  האם מה שהוא אומר באמת משקף נקודה שאינה ברורה מספיק לקהל שלך? אם כן, אז כדי להסביר שוב. להשתמש בדבריו כדי להתקדם במסר שאת רוצה להעביר.

אבל, אם מה עושים אם המתנגד רק רצה קצת צומי וליטוף לאגו?  במקרה כזה הייתי מציעה פשוט להתעלם ולהמשיך הלאה בהרצאה.

כן, כן, פשוט להתעלם בנימוס.

את המרצה, את אשת המקצוע ואליך פנו כדי להעביר את המסרים שלך. לכן, לא כדאי לסטות מהנושא ובטח שלא להתחיל להתעמת עם המתנגד. תמשיכי בשלך במקצועיות.
אם המתנגד ממשיך לדרוש את תשומת הלב, אפשר להגיב בצורה קורקטית ומנומסת: "זה נושא מעניין, אך לא קשור לנושא שלנו היום" וכדומה.

 

4. חוק 20 השניות

אחד הדברים המאתגרים  כשאת בתחילת דרכך בהעברת פרזנטציה, הוא ליצור קשר אנושי טבעי עם הקהל שלך.
יש הרבה סיבות למה זה לא תמיד קורה, אבל היום אתן טיפ חשוב ובסיסי ליצירת קשר כזה.

הרבה פעמים המחשבה לעמוד מול קהל היא מחשבה מפחידה מאוד: "מה אם אעשה פדיחה? מה יקרה אם אתבלבל? מה יהיה אם הם לא יאהבו את מה שיש לי להגיד? מה יקרה אם הם לא יתחברו אלי כמרצה?" וכו' וכו'…

קשר אמיתי עם הקהל שלך, יכול להוציא אותך מהחששות האלה- הוא משנה לחלוטין את הפוקוס שלך! את מתרכזת בנתינה ובהם ולא בעצמך ובחששותיך.

הדרך הבסיסית ליצור את זה, הוא חוק 20 השניות.

כשהמצגת שלך מתחילה, עלי ברוגע על הבמה. חכי רגע, צרי קשר עין עם כמה אנשים מרחבי הקהל וחייכי. ואז, רק התחילי לדבר. במהלך ההרצאה שלך צרי קשר עין עם כל אדם בחדר במשך כ-20 שניות.

מדוע 20 שניות? זה מספיק זמן כדי ליצור קשר אמיתי עם מי שמולך ומאידך זה לא מתמשך יותר מדי מה שעלול ליצור תחושה לא נעימה ואינטימית מדי.

הרצאה על שפת גוף טל שפיר

 

5. יש דברים שהשתיקה יפה להם

הרבה פעמים מרצות פחות מנוסות מדברות מאוד מהר בגלל הלחץ שהן נמצאות בו. בצורה הזו קשה לקהל לעקוב אחרי הדברים ולהבין מה חשוב ועיקרי ומה פחות בתוך כל המלל.

כלי חזק מאוד שאת יכולה להשתמש בו כמרצה (במידה!) הוא דווקא להיות ללא מילים- לשתוק. דווקא שתיקה במקום הנכון תעשה פלאים למצגת שלך.

השתיקה תאפשר לקהל לעכל לרגע מסר חשוב או מורכב שהעברתן. היא תתן להם רמז שקרה כאן עכשיו משהו מהותי. שתיקה תתן  זמן לקהל לצחוק מבדיחה שסיפרתן. שתיקה יכולה לסמן לקהל שעכשיו עברנו נושא.

 

רוצה לקבל עוד עשרות טיפים, לשדרג את הפרזנטציה שלך לפרזנטציה מנצחת ולעשות נטוורקינג נחמד תוך כדי? מוזמנת להצטרף  לקבוצת הפייסבוק שלי או לאימון וליווי עסקי אחת על אחת ותתחילי לעשות, חיים :)