פסיכודרמה = להכניס קצת קסם לחיים

בטח שמעת כבר כמה פעמים שטיפול רגשי ונפשי, ובוודאי פסיכודרמה בגישה חיובית (אבל אני קצת משוחדת..) , זו אחת המתנות הכי גדולות שכל אחד יכול לתת לעצמו (אם לא ה…) אז בואו נראה למה בעצם:

 

פסיכולוג מומלץ בהרצליהפסיכודרמה- לעשות, חיים

פעמיים בשנה אנחנו לא מתעצלים. מטפסים על סולמות, מכונת הכביסה עובדת במרץ, אנחנו נזכרים בחיוך בבגד אהוב שמזמן לא לבשנו, זורקים בגדים ישנים שהתבלו, מוסרים בגדים שכבר לא מתאימים לנו למישהו אחר שזקוק להם יותר, שומרים בצד איזה בגד או שניים שאין לנו אומץ ללבוש אבל גם חבל לנו להיפרד כי יום אחד אולי…  ובסופו של המאמץ הזה משתלם.

אבל  לא לטעות, זה ממש לא קל. ישנו הרגע הזה כשמסדרים את הארונות ומחליפים קיץ בחורף שהכל נראה הרבה יותר מבולגן ממה שהיה מלכתחילה- שקיות על הרצפה, בגדים לא מקופלים, חורף וקיץ מעורבבים ביחד ויש את הרגע הזה שפשוט מתחשק להשאיר הכל ככה.

אבל מה שמחזיק אותך זו המחשבה על ה"אחרי"- איך הכל יהיה מסודר, מאוורר, יהיה לך ארון שמשרת אותך, יהיה לך קל לדעת מה בדיוק הוא מכיל ואיך לגשת לכל דבר. זה יחסוך לך זמן, דאגות, כסף ואנרגיות. לפעמים, למרבה הפלא אנחנו אפילו מוצאים את עצמנו נהנים תוך כדי התהליך.

 

פסיכולוג מומלץ בהרצליה

ולמה אני מספרת לכם את כל זה?

כי זה מה שהפסיכדורמה עושה.

הפסיכודרמה מאפשרת:

פסיכולוגית מומלצת בהרצליהלבחון את דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות

פסיכולוגית מומלצת בהרצליהלבדוק מה עובד ומקדם ומה בעצם בולם, מפריע ומחבל לך.

פסיכולוגית מומלצת בהרצליהבאמצעות הפסיכודרמה אפשר להתנסות בהתנהגויות חדשות ולהתאמן עליהן באופן בטוח ומכיל.

 

הרגשות שלנו הם אינם משהו שניתן להסתיר, לקבור ולשכוח לאורך זמן. רגשות הם דבר חופשי, ו…כן – הם אמורים להיות משוחררים. כליאתם לא תשיג דבר, אפס מאופס. לרוע המזל, ישנם אנשים, שנמנעים מלגעת בבעיות או בנושאים הלא-פתורים שלהם, עד שאותם רגשות הופכים לצללים למשך שארית חייהם. הצללים האלה גדלים ככל שהזמן עובר והצללים האלה עלולים לגרום לבעיות רגשיות רציניות יותר, שעלולות להפריע לחיי היומיום ולשגרה. לעיתים, ישנו המצב ההפוך- הצפה רגשית. יש כל כך הרבה רגשות שגואים בנו, שאינם מעובדים כמו שצריך- תזהו אותם בדרך כלל בהתקפי עצבנות, תסכול, חוסר שקט, "דיכי" , חוסר סיפוק-  וגם הם עלולים לגרום לא פחות נזק ובעיקר לגרום לנו לא לממש את הפוטנציאל שלנו לחיים מלאים ומספקים.

הפסיכודרמה בגישה חיובית יכולה לבוא כפתרון על מנת למנוע את ההתרחשיות האלה.

 

פסיכולוג מומלץ בהרצליה

אבל רגע, מהי בכלל פסיכודרמה?

פסיכה זו המילה היוונית ל"נפש" ודרמה היא פעולה. זאת אומרת שפסיכודרמה היא שיטת טיפול נפשית ורגשית שמשלבת פסיכותרפיה ופעולה. כלומר, אנחנו לא רק נדבר על הדברים, אלא גם נפעל אותם (=נחווה אותם) באמצעות פעולה דרמטית, סצנה, משחקי תפקידים וכדומה. "נעשה את" ולא רק "נדבר על". במילים אחרות, הפסיכודרמה היא לעשות, חיים.

למשל, נניח שהתאכזבת מאינטראקציה שהיתה לך עם קולגה. הרגשת חוסר אסרטיביות ותסכול. באמצעות הפסיכודרמה אפשר לבחון את החלק חסר הבטחון, שרצה לרצות ושיאהבו אותו בכל מחיר, גם על חשבונך עצמך. אפשר להסתכל על החלק מלא הביטחון שלך ולראות איך אפשר לבטא אותו יותר מבלי לפגוע במי שנמצא מולך. אפשר להביא דמות ממשית מחייך, או לפתור עניין לא פתור עם דמות שאיננה עוד בחייך ואפילו איננה עוד בחיים. אפשר להתנסות באלטרנטיבות בדילמה מסויימת, לבחון דרכי תגובה, להתאמן על התנהגות חדשה בצורה מוגנת ובטוחה לפני שמחליטים לנהוג כך בחיים האמיתיים ועוד ועוד. כלומר, ממצב של תקיעות וחוסר מימוש, פתאום מופיעות מילים כמו "אפשר/ניתן/ יכול"….אין גבול כמעט למה שאפשר לעשות בפסיכודרמה. כבר כתבתי קודם, זה קצת קצת קצת כמו לעשות קסמים. לא רק בחייך שלך אלא גם בחיי האחרים החשובים לך.

הפסיכודרמה בוחנת ופותרת בעיות דרך משחקי תפקידים, משחקיות ופעולה. ולא, אין שום צורך בכישרון משחק, או באישיות מוחצנת במיוחד. הפסיכודרמה היא שיטת טיפול בגובה העיניים, שפותחה על ידי ד"ר יעקב לוי מורנו, פסיכיאטר יהודי שחי בוינה בתחילת המאה הקודמת. שאיפתו של ד"ר מורנו היתה להביא את ההומור לתוך הטיפול.

 

פסיכולוג מומלץ בהרצליה

מה זו פסיכולוגיה בגישה חיובית?

באופן טבעי אנשים נותנים תשומת לב רבה לבעיות שלהם, ניתן לתאר את הבעיות כ"גונבות דעת". הבעיות לוקחות את תשומת הלב שלנו ומשמשות כפילטר דרכו אנו רואים את העולם. כמובן שלכל אחד יש את הבעיות האישיות שלו, לאחד זו בעיה בזוגיות לאחרת בעיה בפרנסה… למי מאתנו אין בעיות. אך כאשר אנו נותנים לבעיות להנהיג את לוקחות אותו למקום שם יש רק עוד מאותו הדבר, כלומר עוד בעיות.

הפסיכולוגיה החיובית היא תחום חדש יחסית בפסיכולוגיה הרואה בצורת המחשבה הזו דפוס מגביל; כלומר צורת מחשבה היוצרת עבורנו מסגרת מגבילה הפוגעת בהתפתחות האישית שלנו. הפסיכולוגיה החיובית מסייעת לנו לאמת דפוסי מחשבה והתנהגות אופטימיים יותר אשר יסייעו לנו להשיג שינוי פנימי.

איך?

הפסיכולוגיה החיובית (בשונה מהגישה הפסיכולוגית ה'קלאסית' אם אפשר לקרוא לה כך) מתמקדת בדברים שכן עובדים, בחוזקות, בעוצמות, באפשרויות ובבחירה. כלומר, הדגש הוא פחות על הקונפליקטים, הקשיים, העבר והכאבים, אלא יותר על ההווה, העתיד, איכות החיים, הגשמה עצמית ומציאת אושר ומשמעות.

 

פסיכולוג מומלץ בהרצליה

אז מה זו פסיכודרמה בגישה חיובית?

פסיכודרמה בגישה חיובית היא שילוב של טיפול קלאסי בפסיכודרמה ושל הכלים של הפסיכולוגיה החיובית והאימון. כלומר, שיטה שמאפשרת לגעת בדברי הקשים והכואבים אבל לא מבטלת או ממעיטה מהחיובי והחזק. הרבה פעמים קל לנו לקחת אחריות על הדברים השליליים שלנו, ואת החיובי אנחנו רואים כמקרי, כמזל, כנסיבתי וחיצוני לנו ("קיבלתי את העבודה הזו בפוקס", "איזה מרצה חמוד, נתן לי 95" וכו'..). אחד השינויים הגדולים ביותר שניתן לעשות, זה לקחת אחריות גם על הדברים החיוביים שבנו. באופן זה, הם לא "גורל", או "בקטנה", אלא כלי משמעותי שיש לנו להצלחה ושגשוג בחיים.

הגעתי לגישה זו כהתפתחות מקצועית טבעית ושילוב של נסיוני כמאמנת וכמטפלת בחיפוש מתמיד אחר כלים שעובדים באמת .

במבט ראשון, הפסיכודרמה בגישה חיובית נראית כמו ניסיון של מטופלים ומטפלים למצוא פתרון חדש ומשמעותי, אך היא הרבה יותר מכך. הטיפול הזה, , מבטיח התפתחות אישית והעצמה באמצעות גילוי עצמי. ושחרור מהכאב, הטעויות ואי-ההבנות שקרו בעבר. האם זה לא מה שכולנו צריכים, להיות משוחררים ולהצליח לפתוח פרק חדש בחיינו, למרות עומס העבר? לבדוק מה עובד לך, לראות מה כבר מזמן לא מתאים ולראות אם יש משהו חדש שיכול להיות בדיוק הדבר הנכון עבורך.

בואו גם אתם לעשות, חיים.

      שנזוז?

 

לקבלת פרטים נוספים אנא צרו קשר

הרצאות סדנאות מומלצות

הרצאה מומלצת לארגונים

 

 

פסיכולוג מומלץ בשרון