בעלת עסק, זה מוכר לך?

שהפונט בלוגו יהיה בכחול ים או בטורקיז בהיר? להשקיע בשיווק בפייס או לכתוב עוד מאמר?

לקחת את העבודה הזו במחיר הזה, או עדיף לוותר?

הגיע הזמן להעלות מחירים, או ממש לא?

וואו..  מספר ההחלטות שאנחנו נדרשות אליו ביום הוא פשוט בלתי נתפס לפעמים..

כמה פעמים תפסת את עצמך אומרת שיכול להיות שיש פתרון אחר לבעיה –

אבל כרגע זה מרגיש כמו מבוי סתום?

כמה פעמים הרגשת מבולבלת כי הנחת שהבעיה שלפנייך היא אחת כזו שאת לא מסוגלת לפתור.

אין קצה חוט. אין אפשרויות. אין פתרונות.

ביננו? אני די בטוחה שאנחנו מכורות לזה.

לאתגר, לחיפוש, לאקשן, להרפתקאות בפתרון בעיות.. לא היינו מחליפות את זה לעולם.

אז אני כאן אתכן, להציע כמה טכניקות לפתרון בעיות יצירתי.

תוכלו להסתכל על הבעיות שלכן באור שונה. אור שיכול להיות קצה המנהרה שמובילה לפתרונות אפשריים.

 

אבל כשזה מרגיש שמיצית את כל האופציות האפשריות ועדיין לפניך ניצב ההר – גדול, בלתי ניתן לכיבוש, ובלתי חדיר?

וכמו כל גיבורה מהאגדות יש לך מטרה, משאלה כמוסה להגשים.

 

אז בואי נצא להרפתקאות בפתרון בעיות. זה ישתלם ;)

 

מראת הקסמים

אם היית פוגשת פיה טובה בדרך, האם היא הייתה אומרת שהפוקוס שלך הוא על הבעיה או על הפתרון?

למשל, אם את מרגישה לחץ בזמן.

האם את כל הזמן חושבת על כמה את לא מספיקה וכמה את בלחץ וכמה וכמה…?

אין עצמאית שלא מכירה את זה!

אבל אולי אפשר להסתכל על זה אחרת. קחי רגע את הזמן שכבר עומד לרשותך.

בדקי היטב האם את מנצלת אותו היטב. האם את ממצה כל דקה כמו שרצית?

האם יש קשר בין מה שאת אומרת שתעשי ובין מה שאת עושה בפועל?

תגלי שיש המון זמן שיכול לעמוד לרשותך בהתנהלות קצת אחרת.

למצוא את האחד

באגדות יש נסיך אחד ויחיד שמחכה רק לך.

בפתרון בעיות יצירתי, כדאי שנהיה פתוחות לעובדה שייתכן שיהיה יותר מאשר רק פתרון אחד לבעיה.

ו… להיות פתוחה לעובדה שייתכן שיש פתרונות לבעיות שחשבנו שהן לא פתירות.

כשיש דילמה ואנחנו מתלבטות, מתחבטות, מהססות ולא פועלות, אנחנו בעצם באופן מודע- יותר או פחות- בוחרות במצב הקיים. נוצר מצב שאנחנו אומרות לעצמנו ש”אין לזה פיתרון” או “ככה זה”. ואז מרגישות תקיעות או האטה.

זה קורה כי המצב הקיים ידוע לנו- כל המחירים והרווחים שלו פרושים לפנינו.

המצב החדש מאיים ולא מוכר.

אבל  למעשה, יותר משאנחנו רוצות להגיע להחלטה טובה, אנחנו מפחדות מלהגיע להחלטה שגויה. אז להבין שיש פיתרון לבעיה שמעסיקה אותנו, מצריך אותנו להכיר בכך שהרבה מזה תלוי בנו בעצם בנו ובהתנהלות שלנו.

טרולים או מה בעצם הבעיה?

הטרולים באגדות לא יבחלו לגרום לגיבורה להניח משהו אחד בעוד שהאמת היא בעצם משהו אחר לחלוטין.

בדומה לכך, אולי הסיבה שאנחנו לא מצליחות לפתור את הבעיות שלנו היא שלא ממש הגדרנו ברצינות מהי הבעיה.

נדמה לנו שהיא משהו אחד אבל היא בעצם משהו אחר.

אם את יודעת איך זה עובד, אז יש לך בסיס טוב יותר לפתרון הבעיה.

מתאמנת שלי למשל הרגישה שהבעיה שלה היא שאין לה מספיק לקוחות. היא עשתה שמיניות באוויר כדי למצוא לקוחות חדשים כל המאמצים שלה לא הניבו פרי.

למה?

כי היא חשבה שהבעיה טמונה בלמצוא לקוחות.

אבל היא לא הגדירה בדיוק מיהם אותם לקוחות המדוייקים לה. היא לא חשבה היכן בדיוק הם נמצאים ומתי. לא הייתה לה דרך ברורה כיצד כדאי לדבר איתם וליצור איתם קשר אמיתי. היא ידעה מה מפריע ללקוחות שלה, אבל היא לא ידעה להגיד איך בדיוק היא פותרת להם את זה.

במצב כזה, זה ברור שלא משנה כמה אנשים תפגשי, הם לא יהפכו ללקוחות קבועים ומשלמים שלה.

אז, חשוב להגדיר מהי הבעיה במדויק: נסי לזהות את הגורמים ומה היחסים ביניהם. ולפעמים אלה הנחות שחוסמות לנו את המבט על פתרונות אפשריים.

צריך לזהות איזה הנחות תקפות ובהן צריך לטפל.

 

אצבעונית

לנסות לפתור את הבעיה על ידי פירוק חלקים.

הגישה הזו נקראת מלמעלה למטה (Top-down approach) והרעיון הוא לפתור את זה ממבט כללי ולרדת “למטה” לכיוון החלקים מפורטים יותר של הבעיה.

רשמי לך את השאלה (אני תמיד בעד טושים, מדבקות, וושי טייפ, נצנצים וקצת אבקת פיות) ואז נסי לבוא עם פתרון אחד-משפט שלם. הפתרון צריך להיות הצהרה כללית של מה שיפתור את  הבעיה. מכאן את יכול לפתח את הפתרון נוסף, ולהגדיל את המורכבות שלו לאט לאט.

 

תרגיל ה-100:

טל שפיר ייעוץ עסקי

אני אוהבת להשתמש בתרגיל הזה עם המתאמנות שלי בכל סיטואציה אפשרית כמעט שבה צריך לפתוח את הצ’אקרות של היצירתיות.

קחי שוב נייר יפה ומושקע כזה, שעושה חשק. וכתבי בכותרת שלו את הבעייה שאותה מנסים לפתור.

למשל: “איך להגדיל את הרווחים בעסק שלי?”

ואז לכתוב במשך חצי שעה 100 דרכים לפתרון.

וזה הולך ככה: הדרכים הראשונות תהיינה כאלה שכבר חשבת עליהן 2,000 פעם. חלק מהדרכים יהיו לא פרקטיות, לא ריאליות או כאלה שאת לא ממש רוצה. אבל ההתמדה משתלמת כי בשלב מסויים יתחילו לעלות רעיונות מדליקים, הרחק הרחק מהקופסה.

משהו מזה בטוח תוכלי ליישם.

כאן הבאתי דוגמה שמחולקת לקטגוריות, לפעמים, כשממש תקועים זה יכול לעזור..

 

טל שפיר ייעוץ עסקי

 

מכשפה רעה שתגרום לך לישון מאה שנה

הממ… תקיעות תקיעות תקיעות. מי מאיתנו לא חוותה אותה..?

איך זה נראה בתכל’ס?

לפעמים מתאמנות אומרות “כן, אני יודעת” או “כבר חשבתי על הכל וכלום לא עוזר”.

מעבר למובן מאליו שלחשוב זה לא באמת לעשות, זו אמירה שבעצם חוסמת שינוי. כי אם חשבתי על הכל ולהכל אני מודעת, ועדיין לא השתניתי, אז למה שאתחיל עכשיו..

תמיד נשווה רעיון חדש לידע שכבר יש לנו. ככה המוח שלנו פועל. ננסה לקטלג ולקשר את המידע החדש לדברים שכבר ידועים לנו.

זה נשמע מובן מאליו, אבל כל כך לא.

אחד הדברים הכי חשובים שאפשר לעשות זה לשמור על ראש פתוח לרעיונות חדשים (וישנים). לקבל את העובדה שאולי יש משהו שאנחנו לא יודעות או לא מודעות לו.

לבחון את זה באמת.

לפעמים הקסמים מתחבאים דווקא במובן מאליו.

אנשים טובים באמצע הדרך

באגדות תמיד לגיבורה יש זרים טובי לב שעוזרים לה.

זה יכול גמדים טובים שנותנים לה מרק טעים ומיטה חמימה ללילה.

ואכן, להיעזר במישהו שיש לו נסיון בפיתרון בעיות דומות לשלך יכול לעשות פלאים. לקצר לך את הדרך, כאב הראש, האנרגיות והזמן.

אפשר ללכת לאיש מקצוע, אפשר להצטרף לקבוצת חשיבה ולהיעזר בכמה מוחות, בחשיבה קיבוצית, לפתרון הבעיה שלך.

 

מפת האוצר

אל תפרשי אחרי הסיבוב הראשון של התמודדות.

סבלנות.

כל עוד תתמידי, תמשיכי בדרך שלך אל האוצר, תמיד יש סיכוי שהפתרון יצוץ לך פתאום מול העיניים.

וגם אם לא, כל עוד תתמידי, בסופו של דבר תגיעי לפתרון איכותי.

 

עץ הקסמים

עוד תרגיל חשוב וכייפי. קחי פיסת נייר יפה וכיתבי כל מילה שעולה על דעתך במרכז.

עכשיו כתבי את שתי המילים הראשונות שקופצות לך לראש. ואז את השתיים הבאות וכן הלאה וכן הלאה. זה יכול להמשיך עד שתבני עץ של מילים קשורות. הרבה פעמים הפתרון מתחבא לו שם בין הענפים.

טל שפיר יועצת עסקית

אז מה את לוקחת לעסק שלך? באיזה כלי לקבלת החלטות היית רוצה להשתמש השבוע? מחכה לשמוע!

וכמו תמיד, אני כאן לכל שאלה :)