טיפול נפשי ורגשי

"לרפא – לפעמים, להקל – לעיתים קרובות, לתמוך – תמיד" / היפוקרטס

טיפול נפשי ורגשי מעלה תכנים מתת המודע אל המודע ובכך מאפשר לבדוק מה בעצם מפעיל אותנו בחיים, מה בעצם גורם לנו לעשות את מה שאנחנו עושים, להרגיש את מה שאנחנו מרגישים ולחשוב את מה שאנחנו חושבים.

מה זה תת מודע?

כדי להבין רגע יותר מה זה אומר  "תת מודע", בוא נדמה שהיית מטוס, מטוס שתלוי במגדל פיקוח. עכשיו, מגדל הפיקוח הזה- שחייך ואיכות חייך תלויים בו – מנהל כמעט את כל המחשבות, הרגשות, ההתנהגות והפעולות שלך. ומגדל הפיקוח הזה הצליח רוב הזמן לכוון אותך די טוב, בתחומים מסויימים מצויין אפילו.

אבל, היתה רק בעיה אחת.

דמיינו שהיית אווירון שתלוי במגדל הפיקוח הזה וגילית יום אחד שמגדל הפיקוח הזה לא בנוי על הקרקע, אלא הוא נמצא מתחת לאדמה. זאת אומרת שלא רק שלא תמיד הוא רואה הכל בצורה כזו שתאפשר לו להחליט ולכוון אותך בצורה המוצלחת ביותר, אלא שאתם עצמכם לא תמיד יכולים לשמוע את ההוראות שלו, להבין למה הוא מתנהל כפי שהוא מתנהל כי אין לך קשר עין איתו. רובו מתחת לאדמה, זוכרים?

ויש עוד בעיה אחת קטנה.

מה אם היית מגלה שלא מישהו אחד מכוון אתכם, אלא שיש שם המון "מישהו" שממש לא תמיד מסכימים זה עם זה על הדרך הנכונה עבורכם. הממ… לא מסכימים? יותר נכון להגיד הולכים מכות, נלחמים על איך לנהוג ועל הרצונות שלהם.

אותו הדבר בדיוק קורה עם תת-המודע שלנו. הוא מנהל אותנו, מכוון אותנו, מעורר בנו רגשות, מחשבות והתנהגויות מבלי שתמיד נהיה מודעים לכך. אני אכתוב את זה שוב: מנהל אותנו משהו שאנחנו בכלל לא מודעים אליו! וכאן הטיפול הנפשי נכנס לתמונה. כשיש איש מקצוע לצידך, מישהו שאמפתי כלפיך, רגיש, חושב יחד איתך, הטיפול מאפשר להעלות תכנים מתת-המודע אל המודע. כלומר, כך אפשר להיות מודע יותר או אם נחזור אל הדוגמא שלנו, הוא מאפשר למגדל הפיקוח להתחיל להעלות על פני האדמה כדי שאנחנו נוכל לראות אותו והוא יוכל לראות ולנווט אותנו בבטחה.

ואז , אט אט, זה מתחיל להתרחש…

ברגע שנחשפים הדפוסים האוטומטיים והתכנים והקונפליקטים הלא-מודעים שמנהלים אותנו, קל יותר להתחיל לבחור אחרת, קל יותר להיות אתה עצמך, עצמך האמיתי! וקל יותר לחמול על עצמך, לחמול ולהיות אמפתי (אבל על אמת) לאחרים ומכאן להגיע לא רק להרגשה טובה יותר, אלא לתוצאות הרבה יותר טובות תכל'ס בשטח בחיי היום-יום שלך.

אַחֲרָיוּת / אגי משעול
בֶּחָצֵר הָאֲחוֹרִית
פּוֹרֵחַ הַיּוֹם
(לְיוֹם)
הַקַּקְטוּס הַזֶּה שֶׁשְּׁמוֹ
לֹא יָדוּעַ לִי
וְאִם אֲנִי לֹא אֶרְאֶה אוֹתוֹ
מִי יִרְאֶה?

פסיכודרמה בגישה חיובית

אני מטפלת בפסיכודרמה בגישה חיובית בשילוב עם כלים מהאימון האישי. הכוונה היא שהפוקוס הוא לא רק על הקונפליקטים הפנימיים, מה שלא עובד, מה שתקוע ומכאיב, אלא ההסתכלות היא גם על החיובי, על הכוחות, ההצלחות, השאיפות והדברים ש"הולכים לך" כדי לשכפל ולשכלל אותם. השורה התחתונה היא, להגיע להגשמה עצמית ולחיים עם חופש בחירה ומשמעות.

או במילים אחרות לעשות, חיים.