איך בוחרים גן לילד?

כנראה שיש רק תחום אחד שבו הפנטזיות והציפיות שלנו עולות אפילו יותר מהפנטזיות והציפיות שפיתחנו כלפי בן או בת הזוג העתידיים שלנו אי-אז בתקופת הדייטים. מציאת מסגרת לילד…

זו אולי אחת הסוגיות שאמהות עצמאיות שואלות אותי עליהן הכי הרבה. אולי כי כשאת מלכה שיש לה עסק של אישה אחת, חשוב לדעת שהבייבי בידיים הכי טובות שיש – למה חשוב לשים לב בבחירת מסגרת לילד (ולמה לא…). אז הנה כמה הצעות לכל מה שחשוב לדעת לפני שבוחרים את המקום בו הילד שלכם הולך להעביר את מרבית שעות הערות שלו.

 

איך לבחור גן ילדים

 

1. סדר שיהיה פה

הכי חשוב בחיפוש אחר המסגרת, הוא לתעדף מה הכי קריטי לכם כהורים. אין ולא יהיה גן מושלם. אבל כן יכול להיות גן שיענה על רוב הציפיות שלכם, או על הציפיות שבראש סדר העדיפויות שלכם. אז אחרי שביררתם עם עצמכם מה הכי חשוב לכם במסגרת לילדים ועל מה תסכימו להתפשר, אפשר לצאת לדרך.

 

2. אווירה 

לא מספיק שהגננת תהנהן במרץ כשתגידו שחשוב לדעתך להעניק לילדים חום ואהבה, הסתכלי מסביב בזמן הביקור בגן- האם הילדים נראים מאושרים? האם שקט שם כמו בוויפסנה, או שיש צרחות כאילו שעדר פילים רוקד שם פלמנקו? האם הצוות פונה אל הילדים בתוקפנות או בנינוחות ובחיוך? האם ניגשו אל הילדים או שהצוות היה עסוק בשלו, או בנקיונות ובישולים? מה הילדים עושים? האם הצוות חייך אליך כשנכנסת ואמר שלום, או שמא קבלת הפנים היתה של קצינה ב-ק.ג.ב? כל הדברים האלה הם מעבר לטקסט השיווקי של הגננת, זהו הדופק האמיתי של הגן, שיכול להעיד על מה שמתרחש בין כתליו.

איך בוחרים גן ילדים

 

3. סדר וניקיון

 עוד גורם חשוב באווירה בגן. האם הגן הוא מקום מואר שנעים לשהות בו? האם יש בו מגוון רחב של משחקים וגירויים? האם יש בו עומס של גירויים? האם יש מקום מוגדר לכל פעילות (אכילה, משחק, שינה, החלפת חיתולים וכיוצ"ב?).

האם המשחקים בגן ובחצר נגישים? האם הם מגוונים? האם יש פינות שונות שמזמינות את הילד להתנסות בתפקידים שונים? או האם הגן מצוחצח וכל המשחקים נמצאים מאחורי סורג ובריח במרתף או שיש גישה נוחה? איך מעסיקים את הילדים בימים גשומים? חשוב לשים לב האם הגן מסודר "מדי".  ההתנסויות המשחקיות חשובות מאוד להתפתחות. לכן, שימו לב האם כל המשחקים מאופסנים הרחק מהישג ידיו של הילד, או שמא יש לילדים גישה נוחה למשחקים, לספרים ולחומרי היצירה.

מובן מאליו שהנקיון קריטי מבחינת מניעה של העברת מחלות והידבקויות (אחרת תמצאו את עצמכם מהר מאוד פותחים משפחתון קטן משלכם בבית עם ילד חולה). מצד שני, חשוב לקחת בחשבון שבסופו של דבר, הרבה יותר חשוב ילד מאושר שהתנסה במשחקים ויצירות מאשר ילד נקי למשעי.

איך לבחור גן ילדים

4. סדר יום

 חישבו על התקופה הזו בשנה מבחינת מזג האוויר. מצד אחד פברואר, מצד שני חמסינים. אנחנו לא יודעים בדיוק מה כדאי ללבוש, האם ירד גשם והאם כדאי כבר להוריד את הכביסה מהחבל. במילים אחרות, כמו שאנחנו זקוקים לרוטינה מסויימת (ולחופש בתוך הגבולות) כך גם הגוזלים זקוקים לו על מנת לחוש בטוחים. השיגרה מעניקה ביטחון ותחושת ידיעה.

אז, האם יש סדר יום קבוע בגן כך שהילד ידע פחות או יותר למה עליו לצפות במהלך היום? האם בתוך סדר היום הקבוע יש מספיק מגוון על מנת לענות על צרכיהם השונים של ילדים שונים? למשל, גנים רבים נותנים בשעות הבוקר שעת משחק חופשי לילדים בזמן שהצוות מקבל את פני הילדים. אך האם על כל השולחנות מפוזר אותו המשחק או שיש גם פאזלים, גם אפשרות לצייר וגם משחק הרכבה שמתוכם הילד יכול לבחור?

 

5. ועוד מילה על סדר יום

האם מחליפים מספיק פעמים ביום חיתולים לילד? האם יש מספיק ארוחות? האם יש מספיק זמן למשחק חופשי? האם יש חוגים? האם הגננת מספקת מספיק תכנים?

איך בוחרים גן ילדים

6. אוכל

 האם האוכל מגוון, בריא וטרי? האם יש ממתקים בכל יום, רק בימי הולדת או שבכל יום ראשון מגיעה משאית עם מזון אורגני מהגליל המערבי? האם יקפידו לתת את החלב ששאבת או שימנעו מההתעסקות ויגישו רק תמ"ל? בנוסף, קטנטנים מתחילים טעימות בשלב מסוים וחשוב לבדוק את התנהלות הגן סביב הנושא. למשל, האם יש בגן אוכל שעלול להיות אלרגני? מי ייתן מאכל חדש בפעם הראשונה הגן או הבית? היכן ואיך מאכילים תינוקות? האם מאפשרים התנסות עצמאית? היכן הילדים אוכלים? ועוד.

 

מה לשאול כשבוחרים גן ילדים

7. כימיה עם הגננת

 זו האישה שתהיה אחראית על שלום האוצר שלכם במשך 8-9 שעות ביום. זו האישה שתצטרכו לפנות אליה במידה ולא תהיו מרוצים ממשהו. האם היא מעוררת בכם אמון? האם יש תחושה שניתן ורצוי לפנות אליה (במידת הסביר…!)? עד כמה  עד כמה אתם מרגישה בנוח לשאול אותה שאלות, או להתייעץ איתה? לבקש ממנה בקשות בנוגע לילד? עד כמה אתם פתוחים לשמוע ממנה פידבק לגבי התנהלות הילד בגן? עד כמה היא נתפסת בעיניכם כדמות סמכות באשר לגידול ילדים?

מה לשאול כשבוחרים גן ילדים

 

8. דרכי חינוך ואג'נדה חינוכית

לא אשכח את הרגע שהגעתי מוקדם לגן של הילדים שלי ושמעתי את הסייעת נובחת (בהיעדר מילה אחרת) על ילדים ולועגת להם כשהם בכו בעקבות זאת. מיותר לציין שמהר מאוד, הילדים שלי עברו לגן אחר. אז נכון, אין ספק שלהיות סייעת בגן זה אחד המקצועות הכי שוחקים ומעייפים, אבל זו עדיין אינה הצדקה לכך שחשוב להשיג את שיתוף הפעולה של הילד ולא לגרום לו לציית מתוך בריונות ופחד.

חשוב לשאול מראש את הגננת איך היא מתמודדת עם הפרות משמעת של ילדים, חוסר שיתוף פעולה שלהם, בכי, ואפילו ביישנות, או עם מקרי אלימות ונשיכות, ואיך היא מתווכת סיטואציות חברתיות בין הילדים כדי להבין אם הרוח החינוכית בגן לרוחכם.

 

מה לשאול כשבוחרים גן ילדים

9. גמילה

 בסביבות גיל שנתיים מתחיל תהליך הגמילה. חשוב מאוד שההתייחסות לנושא בגן תהיה המשך רציף של הגישה בבית. גם את זה אפשר לשאול מראש ולתאם ציפיות על מנת לעבוד בשיתוף פעולה עם הילד. למשל, האם הגמילה נעשית בגן? אולי מתאים לכם יותר לנצל את סוף-השבוע או אחד מהחגים לשם כך? איך מתייחסים בגן לפספוסים? איזה מסר מעבירים לילד שפספס? ולילד שהצליח?

מה לשאול כשבוחרים גן ילדים

10. יחס צוות פר ילד

 האם היחידה שמאושרת מהיחס של נשות צוות פר ילד זו הגננת שגוזרת קופון? בגילאים הצעירים מקובל שיש מטפלת אחת לכל ארבעה-חמישה ילדים ובגילאים הגדולים יותר אחת לשישה. חשוב מאוד…

מה לשאול כשבוחרים גן ילדים?

 

11. קביעות הצוות

 האם הצוות מתחלף באותו קצב שבו מחליפים חיתולים? אם כן, נורות אדומות צריכות להידלק. אם הצוות קבוע ומרוצה? גם אנחנו… ולחילופין, האם זהו גן עם כמה גננות, או שיש דמות אחת קבועה שמקבלת את פני הילדים. האם לגננת הראשית יש יום חופשי בשבוע? מי מחליפה אותה ביום הזה? באיזו שעה היא יוצאת מהגן? יש גננות שנמצאות בגן שלהן רק בשעות הבוקר ומהקימה של הילדים הם רק עם הסייעות. יש גננות שיוצאות במהלך היום וחוזרות. האם לסייעות יש יום חופשי בשבוע? מי מחליף אותן? האם המשמעות היא שבאותו יום יש פחות צוות בגן? את כל זה חשוב לברר מראש.

 

12. הבנה פסיכולוגית בסיסית

אז מובן מאליו שלא נצפה לגננת שקוראת לאור נר פרקים בפסיכולוגיה חינוכית (למה לא, בעצם?) אבל מצד שני יש הרבה סוגיות בגילאים הללו שהן לא רק פיזיות אלא משפיעות גם על הנפש של הילד- חפץ מעבר, גמילה, טעימות, היפרדות, משחק וכו'. רצוי וראוי שלגננת תהיה הבנה בסיסית גם בהיבטים הללו. ובעיקר חשוב שתפיסת עולמה תהיה דומה או משלימה את תפיסת עולמכם.

מה לבדוק כשבוחרים גן ילדים

 

13. עישון

 האם הצוות מעשן? כמה? היכן? מתי? (למה זו כבר שאלה אחרת….).

 

14. בטיחות והחייאה

 לא עלינו ושלא נדע, אבל האם הצוות עבר הכשרה לעזרה ראשונה במקרי חירום? האם יש אינטרקום בכניסה לגן? האם המשחקים נראים בטיחותיים מספיק לטעמכם? האם הגן מקושר למוקד חירום? האם יש מטף כיבוי אש וגלאי עשן? האם יש במקום ערכת עזרה ראשונה? האם יש לילדים כיסוי ביטוחי? מה הוא כולל? אם מכינים את האוכל בגן, כיצד מונעים את כניסת הילדים למטבח?

 

15. תאומים ואחים בהפרשי גיל קטנים

 יש סוגיות מיוחדת להורים לתאומים, או לאחים בהפרש גילאים קטן שנמצאים ביחד באותה המסגרת. למשל, האם פונים אליהם בלשון רבים או לכל ילד בשמו? האם יקפידו לטפח אצל כל ילד את התכונות הייחודיות לו, או שהם לנצח ישארו בעיני הצוות ה"תאומים"? האם חוגגים להם יום הולדת ביחד, או שמאפשרים לכל ילד חגיגה משלו?

מה לבדוק כשבוחרים גן ילדים?

16. ועוד לא הזכרנו

 תדירות החופשים, שעות פעילות הגן והתאמתן לאורח החיים שלכם, מיקום (שוב, תלוי בהורה, יש הורים שלא אכפת לנסוע בכל בוקר קצת יותר רחוק למען הידיעה שהילדים שלי בידיים הכי טובות שיש) , גישה נוחה, כלומר האם יש חנייה בסביבה או שבכל יום תהיו בלחץ בשעת האיסוף, האם יש אחסון עגלות ראוי למי שמגיע רגלית, האם יש בגן טלוויזיה ומתי מפעילים אותה (ולמה…). גובה התשלום ומה הוא כולל? האם יש חוגים בגן בתשלום נוסף? האם מוסיפים כסף עבור פעילויות מיוחדות, מתנות לילדים או טיולים? 

 

מה לבדוק כשבוחרים גן ילדים?

17. בטן

 בסופו של דבר, אותה בטן שהביאה את הילד הזה לעולם גם תרמוז לכם האם זהו המקום הנכון לכם. תקשיבו לה, היא יודעת מה היא אומרת…

 

מה לבדוק כשבוחרים גן ילדים?

** מומלץ תמיד וגם מאוד מקובל לבקש גם חוות דעת מהורים שנמצאים בגן. רצוי מאוד לבקש את רשימת הקשר ולהתקשר למשפחות אקראיות ולאו דווקא למספרים שהגננת נותנת. כך תוכלו להיות בטוחים שאתם מקבלים חוות דעת אובייקטיבית יחסית. כמו כן, כשמדברים עם אותו הורה, כדאי לשאול, מעבר להמלצות, גם ממה הוא פחות מרוצה. תוכלו לקבל כך הרבה אינפורמציה. אין גן מושלם, אבל נחמד להיות מוכנים…

בהצלחה!!

תעשו, חיים :)

טל שפיר

אמא עצמאית, רוצה לקבל עוד עשרות טיפים המתאימים לאמא בעלת עסק? ולעשות נטוורקינג נחמד תוך כדי? מוזמנת להצטרף  לקבוצת הפייסבוק שלי או לאימון וליווי עסקי אחת על אחת ותתחילי לעשות, חיים :)